Ajuda à pesquisa e condições de utilização (Research support)

Este catálogo disponibiliza conteúdos do Sistema de Documentação e informação do Ecomuseu Municipal do Seixal.

Poderão obter-se resultados com maior detalhe e desenvolvimento em consulta presencial no Centro de Documentação e Informação do Ecomuseu, aberto ao público no Núcleo da Mundet.

O Ecomuseu Municipal do Seixal pode ser contactado através do endereço ecomuseu@cm-seixal.pt, ou do Centro de Documentação e Informação, ecomuseu.cdi@cm-seixal.pt, para informações adicionais, comentários ou sugestões.

 

1. condições de utilização

Os conteúdos disponibilizados no presente catálogo estão protegidos nos termos gerais de direito e pela legislação de direitos de autor e direitos conexos ou são propriedade do Município do Seixal, sob gestão da Divisão de Património Histórico e Museus / Ecomuseu Municipal do Seixal. Por exemplo, podem estar sob a proteção de direitos de autor ou outros, dos próprios autores, herdeiros ou de entidades terceiras.

É proibida a reprodução, alteração, distribuição, comercialização ou difusão da totalidade ou de parte destes conteúdos, excepto para uso pessoal e nas situações previstas na legislação nacional em vigor. Os conteúdos não podem ser utilizados para quaisquer fins públicos, comerciais ou lucrativos, ou alvo de reprodução ou distribuição sem prévia autorização escrita do Município do Seixal. Quando publicados devem conter a indicação expressa da fonte de informação.

As entidades a quem são cedidos os conteúdos assumem o compromisso de não os cederem a terceiros nem os utilizar fora do âmbito em que são cedidos.

O Município do Seixal não se responsabiliza pelas consequências da utilização não autorizada dos conteúdos disponibilizados neste catálogo.

Não tendo sido possível até ao momento, estabelecer a autoridade da totalidade dos conteúdos divulgados, o Ecomuseu Municipal do Seixal agradece a comunicação de qualquer informação passível de atualizar a atribuição de direitos autorais ou outros.

 

2. Modalidades de pesquisa

A pesquisa pode incidir sobre todo o universo de registos do Sistema, em modalidades de pesquisa simples ou avançada, ou restringir-se a subconjuntos desse universo, em pesquisa orientada sobre os registos de acervo móvel e integrado, acervo fotográfico, acervo documental e bibliográfico ou, por fim, de património cultural imóvel.

O utilizador deve optar por um desses três modos de pesquisa:

·         Pesquisa simples em todo o catálogo: pesquisa de palavras ou conjuntos de palavras em texto livre, incidindo sobre todos os campos da base de dados;

·         Pesquisa avançada em todo o catálogo: pesquisa de termos nos thesauri, ficheiros e tabelas do Sistema, com base em um ou mais critérios;

·         Pesquisa orientada: pesquisa simples ou avançada em subconjuntos do Sistema.

 

3. Instruções de pesquisa

3.1. Pesquisa simples

A pesquisa simples, em texto livre, abrange todos os campos da base de dados e incide sobre palavras ou combinações de palavras, mediante o uso de operadores booleanos ou de caracteres especiais, como aspas, parêntesis, asteriscos ou pontos de interrogação.

 

3.1.1. Operadores booleanos

Por defeito, é utilizado o operador booleano de união (OU), bastando para tal deixar um espaço em branco entre palavras.

Exemplo de pesquisa: Seixal Amora

Resultado: todos os registos que nalgum campo incluam os topónimos Seixal ou Amora.

O operador booleano de intersecção (E) deve ser representado pelo símbolo +.

Exemplo de pesquisa: Seixal + Amora

Resultado: todos os registos que nalgum campo incluam simultaneamente os topónimos Seixal e Amora.

O operador booleano de exclusão (NÃO) deve ser representado pelo símbolo -.

Exemplo de pesquisa: Seixal - Amora

Resultado: todos os registos que nalgum campo incluam o topónimo Seixal, com exclusão dos que refiram também o topónimo Amora.

É possível a combinação destes operadores booleanos numa mesma pesquisa.

Exemplo de pesquisa: Seixal - Amora + Corroios Almada

Resultado: todos os registos que nalgum campo incluam os topónimos Almada ou Seixal, desde que refiram também o topónimo Corroios e não façam menção ao topónimo Amora.

 

3.1.2. Aspas

A utilização de aspas permite obter a conjugação exata de determinada sequência de palavras.

Exemplo de pesquisa: “Moinho de Maré de Corroios”

Resultado: todos os registos que nalgum campo incluam a expressão escrita entre aspas.

A pesquisa deste tipo de expressões pode ser combinada com o uso de operadores booleanos.

Exemplo de pesquisa: arqueologia “época romana”

Resultado: todos os registos que nalgum campo incluam a palavra arqueologia ou a expressão “época romana”.

Na pesquisa com aspas não é possível a utilização de apóstrofos (exemplo: “Manuel d’Encarnação”).

 

3.1.3. Parêntesis

A utilização de parêntesis permite reagrupar determinadas palavras e tornar as pesquisas mais orientadas.

Exemplo de pesquisa: documentação + (gráfica fotográfica)

Resultado: todos os registos que nalgum campo incluam a palavra documentação e, simultaneamente, qualquer uma das duas palavras escritas entre parêntesis: gráfica ou fotográfica.

 

3.1.4. Maiúsculas e minúsculas

O uso de maiúsculas e minúsculas é irrelevante para o resultado das pesquisas.

Exemplo de pesquisa: igreja

Exemplo de pesquisa: Igreja

Resultado: ambas as pesquisas devolvem o mesmo resultado, isto é, todos os registos que nalgum campo incluam a palavra igreja, independentemente do modo como se escreve a primeira letra.

 

3.1.5. Acentos

O uso de acentos é relevante e tem incidência nos resultados das pesquisas.

Exemplo de pesquisa: fábrica

Exemplo de pesquisa: fabrica

Resultado: as pesquisas devolvem resultados diferentes, no primeiro caso com todos os registos que nalgum campo incluam a palavra fábrica, no segundo com os que incluam a palavra fabrica.

 

3.1.6. Truncaturas

O truncatura de caracteres ou conjuntos de caracteres é possível com recurso ao asterisco (*) ou ao ponto de interrogação (?), permitindo alargar os resultados das pesquisas.

O asterisco substitui qualquer sequência de caracteres antes ou depois do que pretende pesquisar-se.

Exemplo de pesquisa: mus*

Resultado: todos os registos que nalgum campo incluam palavras iniciadas por “mus”, como museu, museológico, etc.

Exemplo de pesquisa: *lógico

Resultado: todos os registos que nalgum campo incluam palavras terminadas por “lógico”, como museológico, arqueológico, paleontológico, etc.

Exemplo de pesquisa: *móv*

Resultado: todos os registos que nalgum campo incluam palavras com a sequência “móv”, como móvel, imóvel, imóveis, etc.

O ponto de interrogação substitui um único caracter na posição indicada.

Exemplo de pesquisa: feminin?

Resultado: todos os registos que nalgum campo incluam palavras iniciadas por “feminin” e terminadas por mais um caracter, seja ele qual for, como feminino ou feminina.

É possível combinar estes dois tipos de pesquisa.

Exemplo de pesquisa: *lógic?

Resultado: todos os registos que nalgum campo incluam palavras terminadas por “lógic”, como “museológic”, “arqueológic”, “paleontológic”, etc., a que se acrescenta mais um caracter, seja ele qual for, como museológico, museológica, arqueológico, arqueológica, paleontológico, paleontológica, etc.

 

3.2. Pesquisa avançada

A pesquisa avançada abrange toda a base de dados e incide sobre um ou mais campos em simultâneo, em função da escolha de critérios e da utilização de operadores booleanos.

Os critérios cuja combinação é possível são ASSUNTO, ÉPOCA/PERÍODO, DATA e LOCAL.

Com base na seleção de determinado critério, o utilizador acederá à correspondente lista simples ou hierarquizada de termos disponíveis. A linguagem é controlada pelos thesauri, ficheiros e tabelas do Sistema, não sendo possível o texto livre nesta modalidade de pesquisa.

A linguagem controlada inclui descritores e não descritores. Se um não descritor for selecionado, será feita a remissão automática para o descritor apropriado.

Os operadores booleanos de intersecção (E), união (OU) ou exclusão (NÃO) são selecionados nas caixas que se visualizam abaixo de cada critério.

 

3.3. Pesquisa orientada

A pesquisa orientada incide sobre subconjuntos específicos do catálogo, nas modalidades de pesquisa simples ou orientada, com as regras e resultados descritos nos pontos 2.1 e 2.2.

Os critérios de pesquisa ou combinação booleana são variáveis de conjunto para conjunto.

 

4. Visualização de resultados

Os resultados são visualizados sob a forma de linhas de referência constituídas por número de identificação, designação ou título, data de criação ou de edição, local e assunto. Quando existe, é também visualizada uma imagem associada a cada resultado.

Os resultados são apresentados por grau de pertinência (primeiro os resultados que incluem todos os termos de pesquisa e depois os resultados que incluem pelo menos um dos termos).

O toque sobre qualquer dos resultados permite aceder à respetiva ficha detalhada.

Pode obter-se informação suplementar, com conteúdos mais desenvolvidos, em consulta presencial ao Sistema de Documentação e Informação do Ecomuseu Municipal do Seixal, a realizar no seu Centro de Documentação e Informação (Núcleo da Mundet).

 

5. Histórico de pesquisas

A lista de pesquisas efetuada numa determinada sessão permanece disponível em histórico que recupera a visualização de critérios e resultados obtidos.

Esse histórico é eliminado quando a sessão é encerrada, não sendo recuperável em próximas sessões.

 

6. Cestos

A criação de “cestos” permite juntar resultados de diferentes pesquisas e exportá-las para ficheiros em formato HTML ou PDF.

Deve selecionar-se cada resultado a guardar e clicar em “Juntar ao cesto”, disponível no final da lista. A seleção deve ser adicionada ao cesto página a página, porque a aplicação não memoriza os resultados selecionados da página anterior. Exemplo: numa pesquisa que devolva seis páginas de resultados, terão de ser feitas seis operações de “Juntar ao cesto”, uma para cada página.

Podem juntar-se no mesmo cesto pesquisas sucessivas, mesmo que incidam sobre ficheiros diferentes ou obedeçam a critérios de seleção diversos.

A aplicação permite guardar os resultados da(s) pesquisa(s) em PDF. Para tal, selecionam-se os resultados (um a um, nas caixas de seleção individual, ou todos os visíveis, na opção “selecionar tudo”) e cria-se um cesto (clicando em “Juntar ao cesto”). Abre-se o cesto (botão “Cesto” ou opção “Ver o cesto”) e clica-se no link “PDF” no final da lista. Esta opção apenas permite guardar a lista de resultados e não a visualização completa das fichas de conteúdos associadas a cada um deles.

Também podem ser guardados os conteúdos de cada ficha, gravando-os em formato de página Web, uma a uma. Para tal, com a ficha aberta, selecionar o menu FICHEIRO / GUARDAR COMO, atribuindo o nome e o local de destino desejado, com a opção Página web, completa.

 

Research support and terms of use  (Ajuda à pesquisa)

This catalogue sets out the contents of the Documentation and Information System belonging to the Seixal Municipal Ecomuseum.

Further details and developments may be obtained by an in-person appointment at the Ecomuseum’s Documentation and Information Centre open to the public at the Mundet Unit.

Seixal Municipal Ecomuseum may be contacted at ecomuseu@cm-seixal.pt or alternatively via its Document and Information Centre ecomuseu.cdi@cm-seixal.pt for any further information, comments or suggestions.

 

1. terms of use

The contents made available in this catalogue are protected under the general terms of the law and the specific legislation on copyright whether belonging to the respective author or the Municipality of Seixal under the management of its Historical Heritage and Museums Division / Seixal Municipal Ecomuseum. This may cover, for example, the protection of the rights of the authors or other creatives, whether the authors themselves, their heirs or other third parties.

Specifically forbidden is the reproduction, alteration, distribution, commercialisation or dissemination of all or part of the contents for any purpose other than personal usage and in the situations set out under the national legislation in effect. Thus, the content may not be deployed for any public, commercial or profit generating purpose or be subject to reproduction or distribution without the prior written authorisation from the Municipality of Seixal. Whenever so published, the source of the information is to be explicitly provided.

Entities taking receipt of the contents take on the full commitment to neither grant them to third parties nor apply them beyond the scope for which they were provided.

The Municipality of Seixal holds no liability for the consequences of the non-authorised utilisation of the contents made available by this catalogue.

Having thus far proved impossible to establish the authorship of the entire extent of the contents herein provided, Seixal Municipal Ecomuseum would here express its thanks for the provision of any information susceptible to updating the attribution of authorship and the respective copyright.

 

2. Means of searching

Search actions may focus on the entire universe of the records contained in the System through either a simple or an advanced search or restrict their scope to subsets within this universe. Furthermore, search may be structured according to records on the mobile and integrated collections, the photographic and bibliographic collections or, finally, the immovable cultural heritage.

The user should select from the following three means of search:

·         Simple search throughout all the catalogue: searching by word or by combinations of words in free texts spanning all the database fields;

·         Advanced search throughout all the catalogue: searching for terms in the System thesauri, files and tables, based on one or more criteria;

·         Structured search: simple or advanced search through the System subsets.

 

3. Search instructions

3.1. Simple searches

Simple searches, through free text, covers all the fields making up the database and returning the words or word combinations through recourse to Boolean operations or special characters, such as quotation marks, parentheses, asterisks or question marks.

 

3.1.1. Boolean operators

By default, the system applies the Boolean operation union (OU, the Portuguese conjunction for OR) and hence requiring only a space be left between each word.

Search example: Seixal Amora

Result: every document containing the toponyms Seixal or Amora.

The Boolean intersection operation (E, the Portuguese conjunction for AND) is attained by the + symbol.

Search example: Seixal + Amora

Result: every document simultaneously including the toponyms Seixal and Amora.

The Boolean exclusion operation (NÃO, the Portuguese adverb for NO) is attained by the - symbol.

Search example: Seixal - Amora

Result: every document containing a field featuring the toponym Seixal while excluding those that also refer to the toponym Amora.

Combinations of these different Boolean operations may be made in the same search.

Search example: Seixal - Amora + Corroios Almada

Result: every document containing a field featuring the toponyms Almada or Seixal whenever also referring to the toponym Corroios and that do not include the toponym Amora.

 

3.1.2. Quotation marks

The utilisation of quotation marks ensures the exact conjugation of a certain set of words.

Search example: “Moinho de Maré de Corroios, the Portuguese words for Corroios Tide Mill

Result: every document including fields containing exactly the expression between the quotation marks.

Researching this type of expression may be combined with recourse to other Boolean operations.

Search example: arqueologiaépoca romana, the Portuguese words for archaeology and “Roman era”

Result: every document including fields containing either the word arqueologia (archaeology) or the expression época romana (Roman era).

Searches featuring recourse to quotation marks cannot include apostrophes (for example, the Portuguese name: “Manuel d’Encarnação).

 

3.1.3. Parentheses

Searches incorporating parentheses enable the re-grouping of certain words and correspondingly more focused and targeted searches.

Search example: documentação + (gráfica fotográfica), the Portuguese words for (documentation + (graph photograph))

Result: every document including fields containing the word documentação (documentation) and, simultaneously, any one of the other two words written between the parenthesis: gráfica (graph) or fotográfica (photograph).

 

3.1.4. Upper case and lower case

The usage of upper and lower cases proves irrelevant to the search result returned.

Search example: igreja, the Portuguese word for church

Search example: Igreja (Church)

Result: both searches return the same result, that is, every document including fields containing the word igreja (church) irrespective of the case of the first letter.

 

3.1.5. Accents

The usage of accents proves relevant and impacts on the search results returned.

Search example: fábrica, the Portuguese word for factory

Search example: fabrica, the Portuguese word for manufactures

Result: the searches return different results with the first case returning every document containing the word fábrica (factory), while the latter returns those documents containing the word fabrica (manufactures).

 

3.1.6. Abbreviations

The abbreviations of characters or sets of characters is enabled through the placement of an asterisk (*) or a question mark (?) thus broadening the scope of search results.

The asterisk stands in for any sequence of characters before or after that searched for.

Search example: mus*

Result: every document including fields containing words beginning with “mus”, such as museu or museológico, the Portuguese words for museum or museological, etc.

Search example: *lógico, the Portuguese for *logical

Result: every document including fields containing words ending in lógico (logical), such as museológico, arqueológico or paleontológico, the Portuguese words for museological, archaeological or paleontological, etc.

Search example: *tang*

Result: every document including fields containing words featuring the letters “tang”, such as tangível, intangível or intangíveis, the Portuguese words tangible, intangible or intangibles, etc.

The question mark replaces a single character in a particular position.

Search example: feminin?

Result: every document including fields containing words beginning with “feminin” and ending in one more character whatever that might be such as feminino (masculine Portuguese form for feminine) or feminina (feminine Portuguese form).

These two search types may be combined.

Search example: *lógic?

Result: every document including fields containing words ending in “lógic”, such museológic”, “arqueológic”, “paleontológic”, etcetera, and which in Portuguese come in both the masculine and feminine forms, respectively museológico, museológica, arqueológico, arqueológica, paleontológico, paleontológica, and so forth.

 

3.2. Advanced searches

The advanced research function spans the entire database and targets one or more fields simultaneously in accordance with the choice of criteria and the application of Boolean operations.

The range of criteria available are: ASSUNTO, ÉPOCA/PERÍODO, DATA and LOCAL, the Portuguese words for SUBJECT, EPOCH/PERIOD, DATE and LOCATION.

Based upon the selection of specific criteria, the user accesses correspondingly simple lists or hierarchies of the terms available. The language is controlled by the System thesauri, files and tables. The free text is not possible in this means of research.

The controlled language includes both descriptives and non-descriptives. If a non-descriptive is selected, there is an automatic cross-reference with the respective positive descriptive.

The Boolean operations intersection (E, the Portuguese conjunction for AND), union (OU, the Portuguese conjunction for OR) and exclusion (NÃO, the Portuguese adverb for NO) are feasible and selected in the boxes appearing below each respective criteria.

 

3.3. Structured searches

Structured searches target the specific catalogue subsets, whether in either the simple or the structured search modes in accordance with the results described in points 2.1 and 2.2.

The search criteria or Boolean combinations are variables applied from set to set.

 

4. Visualising results

The results are displayed in the forms of reference lines made up of an identification number, designation or title, date of creation or publication, place and subject. Whenever existing, there is also a visual image for the respective result.

The results are listed by order of relevance (firstly, those results containing all of the search terms and then the results including at least one of the terms).

Clicking on any of the results opens a link to the respective file.

Supplementary information may also be obtained from more advanced contents through in-person visits to Seixal Municipal Ecomuseum Documentation and Information System at the Documentation and Information Centre (Mundet Unit).

 

5. Search histories

The list of searches made in any specific session remains available and the criteria and results obtained may be called back up for display.

This history is eliminated on terminating the session and is not recoverable in subsequent sessions.

 

6. Baskets

Setting up “cestos (the Portuguese option for baskets) enables the gathering together of different search results and exporting them as files whether in the HTML or the PDF formats.

Each result required for saving should be clicked upon in the Juntar ao cesto (the Portuguese Add to basket option) icon found at the end of each list. This selection takes place page by page because the application does not memorise the results selected on preceding pages. For example: any research that returns six pages of results requires six different Juntar ao cesto operations, one for each page.

Successive searches may be gathered in the same basket even when linking to entirely different files or made according to a diverse range of selection criteria.

The application enables the storing of results from one or more searches in the PDF format. To this end, select the results (one by one, in the individual selection boxes or all of those on display through the selecionar tudo, the Portuguese select all option) and create a basket (clicking on Juntar ao cesto). Open the basket (clicking on the Cesto icon or the Ver o cesto, the Portuguese See basket option) and click on the “PDF” link at the end of the list. This option only allows for the storing of the list of results and not the complete visualisation of the associated contents of the respective files therein identified.

However, the contents of each file may be stored through means of saving them in a webpage format on a one by one basis. To this end, with the file already open, select FICHEIRO / GUARDAR COMO, the Portuguese words for FILE / SAVE AS from the menu, attributing a name and the desired destination location such as the complete webpage option.